V galérii vystavujú fotografie, ktoré obleteli svet

V galérii vystavujú fotografie, ktoré obleteli svet

Až do konca marca si v Tatranskej galérii môžete pozrieť výstavu jednej z hlavných osobností dejín fotografie a výtvarného umenia 20. storočia – Man Raya.

Prvá tohtoročná vernisáž v Tatranskej galérii sa niesla v kaviarenskej atmosfére. Výstava približuje tvorbu Man Raya a príbeh originálneho portrétu Madeleine Deslandes. „Je to výnimočná výstava, akú sme ešte v galérii nemali. Fotografie Man Raya obleteli celý svet. Myslím si, že je to dosť veľká rarita. Vidieť v Poprade jeho diela je vzácnosť,“ povedala riaditeľka Tatranskej galérie Anna Ondrušeková.

Krajčírske symboly

Man Ray sa narodil vo Filadelfii. Jeho vlastné meno bolo Emmanuel Radnitzky. Bol synom krajčíra, čo sa podľa slov riaditeľky galérie odrazilo aj na jeho tvorbe. „V jeho fotografiách preto často nachádzame krajčírske symboly, ktoré dosť často využíval.“ Jeho smerovanie však zásadne ovplyvnil až kontakt s prostredím New Yorku, kam sa presťahoval v roku 1911. Ray sa stal súčasťou rodiaceho sa dadaizmu a bol jedným z popredných predstaviteľov jeho newyorskej sekcie. Hravosť, negácia akýchkoľvek konvencií a radosť z experimentu sa na dlhý čas stali jeho zásadnou tvorivou metódou.

Do Francúzska ako fotograf

Ako maliar a tvorca objektov sa Man Ray dostal k fotografii niekedy medzi rokmi 1914 -1915, a to z rýdzo praktických dôvodov – z nutnosti vytvoriť reprodukciu svojich diel. „Čoskoro ho však fotografia uchvátila svojím tvorivým potenciálom, ktorý nebol ani zďaleka tak preskúmaný ako v médiu maľby. V roku 1921 odchádza do Francúzska najmä ako fotograf,“ vysvetľuje Ondrušeková.

Technika fotogramu

Man Ray vo Francúzsku spoznáva nielen celý okruh dadaistov, ale aj tvorivé prostredie Montparnassu. „Umelecky sa uvádza nasledujúceho roku nesmierne vplyvným cyklom Polia ľúbezné, publikovaným so sprievodným slovom Tristana Tzaru. Polia ľúbezné boli výsledkom jeho experimentovania s technikou fotogramu, teda s technikou fotografie bez fotografa.“

Ide vlastne o tieňový obraz vytvorený v tmavej komore pri červenom svetle s použitím zväčšovacieho prístroja a na svetlo citlivého papiera. Po jeho osvetlení, vyvolaní a ustálení vznikne obraz, kde na čiernom pozadí vystupujú biele, prípadne šedé odtiene predmetov.

Zlatá medaila z benátskeho Bienále

V roku 1922 Man Ray založil portrétne štúdio. Hneď od začiatku bolo jedným zo stredobodov parížskeho kultúrneho života. Portrétoval v ňom množstvo výtvarníkov, spisovateľov, intelektuálov, hercov, ale aj mecenášov umenia. „Do osudu Man Raya silne zasiahli i udalosti 2. svetovej vojny, v roku 1940 opúšťa Francúzsko a nasledujúcich 11 rokov strávi v USA. Po návrate do Paríža síce experimentuje s farebnou fotografiou, hlavná časť jeho diela je však už uzavretá a taktiež patrične cenená. Okrem mnohých výstav a uznaní treba spomenúť napríklad zlatú medailu z benátskeho Bienále z roku 1961,“ dodala Anna Ondrušeková.

Minimalistická výstava v Tatranskej galérii vznikla vďaka spolupráci so Správou štátneho zámku Hradec nad Moravicí a pozrieť si ju môžete do 31. marca 2023.

Janka Pisarčíková