Peter Chovanec dal podobu jednému z najkrajších áut sveta

Peter Chovanec dal podobu jednému z najkrajších áut sveta

Na detstvo v Poprade si spomína ako na bezstarostné obdobie. Chcel sa stať veterinárom, no neskôr ho život zviedol na inú cestu. Popradčan Peter Chovanec pracuje ako extérierový dizajnér vo Veľkej Británii v Jaguar Land Rover. Dizajn auta Range Rover Velar, ktorý navrhol, pobláznil celý svet.

Človek obklopený nádhernou prírodou a Tatrami vždy nájde dostatok inšpirácie. Aj takouto vetou si Peter Chovanec spomína na svoj rodný Poprad. Každú chvíľu svojho detstva strávil hlavne športovými aktivitami. „Ako dieťa som mal neuveriteľné množstvo energie a kreativity, ktoré som ale nevyužíval iba pozitívne. Panie učiteľky by o tom vedeli povedať svoje,“ hovorí s úsmevom Peter.

Transport dizajn

Obaja Petrovi starí rodičia, u ktorých zvykol tráviť celé prázdniny, mali veľa domácich zvierat. Od malička si teda k nim vypestoval blízky vzťah. Dokonca až taký, že sa najprv túžil stať zverolekárom. Zlom prišiel rok pred ukončením gymnázia. Za ušami to má jedna-jediná kniha – Kam na vysokú školu. „V nej som natrafil na odbor Transport dizajn. Dovtedy som nevedel, že niečo také existuje, ale veľmi sa mi to zapáčilo. Umenie a autá boli moja vášeň už od detstva. Začal som sa teda intenzívne venovať tvorbe a kresbe,“ spomína.

Na pohovore na stáž mu ponúkli prácu

Rodné mesto prvýkrát opustil, keď sa vydal na vysokú školu do Bratislavy. Ako sám priznáva, dlho sa tam ale nezdržal. Prax ho lákala viac ako múdre slová v skriptách. „Po roku a pol štúdia som dostal ponuku stáže v Škode v Mladej Boleslave. Po jej ukončení prišla ďalšia ponuka z nemeckého Volkswagenu (VW). Nazbierať takéto skúsenosti v tak mladom veku bolo super. Po návrate z VW som ich využil a zabojoval o ďalšiu stáž v Jaguar Land Rover, ktorý bol v tom čase mojou vysnívanou firmou. A pôsobím v nej dodnes.“ Peter ostal v šoku, keď prišiel na pohovor na stáž a oni mu rovno ponúkli prácu.

Najkrajšie auto sveta

Počas takmer desiatich rokoch v dizajnovom štúdiu mal možnosť podieľať sa na dizajne takmer každého auta tejto značky. Jeho návrh SUV Range Rover Velar sa zaradil medzi najkrajšie autá s pozitívnymi hodnoteniami odborníkov aj fanúšikov luxusných vozidiel. „Bol to jeden z mojich prvých projektov, ktorý som navrhoval. Bol to úžasný pocit vidieť prvýkrát na ceste to, nad čím som strávil tri roky každodennej práce. Pre dizajnéra je najlepší pocit, keď vidí, ako sa jeho nápad z papiera zhmotní v reálny produkt,“ hovorí. Ako vysvetlil, v štúdiu navrhujú modely asi desať rokov dopredu. „Väčšina projektov, na ktorých som pracoval, ešte nebola verejnosti ukázaná.“

Bezúdržbový bicykel

Okrem namakaných áut Peter spolu s bratom vyrobili aj takzvaný Rolls-Royce medzi bicyklami. „Nápad inicioval práve môj brat Ľubomír, ktorý má rovnako ako ja, záľubu vo všetkom, čo má kolesá. Vývoj od prvotného návrhu až po prvý sériový kus nám zabral asi päť rokov. Začalo to ako hobby po práci a postupne sa z toho stalo až druhé zamestnanie,“ hovorí. Zaujímavé na ňom je, že ide o bezúdržbový bicykel. „Disponuje karbonovým remeňom, ktorý je na rozdiel od reťazového pohonu úplne tichý. Nevyžaduje si žiadny olej ani starostlivosť a má oveľa dlhšiu životnosť ako reťaz,“ vysvetľuje Peter. Výnimočnosťou je aj to, že vyrobiť komplexný produkt, akým je napríklad aj bicykel, od návrhu až po výrobu, je často záležitosťou veľkých firiem a celého tímu ľudí. „S bratom sme to s poriadnou dávkou zanietenia a vlastnými prostriedkami dokázali sami. Žiadny cieľ nie je nedosiahnuteľný, ak človek chce.“ Najväčší záujem o tento bicykel prejavili podľa jeho slov ľudia z Arabských štátov a štátov Strednej Ázie. „Práve tam je pochopiteľne záujem o prémiové produkty oveľa väčší ako na iných miestach vo svete.

Vystavili ho s Ferrari či Bugatti

Cena takéhoto bicykla začína na sume 14 800 libier. Peter s bratom ho mali možnosť vystavovať aj na jednej z najprestížnejších výstav automobilov na svete – Salon Prive. Ich bicykel sa vynímal vedľa značiek ako Bugatti, či Ferrari. „Na túto výstavu sa dostanú iba značky, ktoré boli vybrané komisiou a spĺňajú podmienky na tak prestížnu udalosť. Spomínam si na tento okamih ako na chvíľu, kedy som bol naozaj hrdý na to, čo sme s bratom dokázali.“

Najprv sám, potom s tímom

Práca dizajnéra podľa slov Petra je rôznorodá. Závisí od fázy projektu, v ktorom sa aktuálne nachádza. „V počiatočnej fáze dizajnér pracuje sám a tvorí prvotné skice a koncepty. Neskôr už pracuje s tímom buď 3D modelárov alebo modelárov – sochárov, ktorí pracujú na hlinených modeloch. Každá fáza je veľmi zaujímavá, ale najlepšia časť je práca už na reálnych modeloch, z ktorých sa postupnou selekciou vyberá víťazný návrh,“ vysvetlil Peter.

Do toho!

Na otázku, aké má ďalšie plány, Peter odpovedal, že nápadov má viac než dosť. Čo sa ale nakoniec podarí zrealizovať vraj ukáže len čas. V budúcnosti by si chcel otvoriť vlastné dizajnové štúdio a zúročiť tak svoje vedomosti a skúsenosti. Do Popradu sa stále rád vracia za rodinou a priateľmi. Ľuďom, ktorí majú dobré nápady, no boja sa ich zrealizovať odkazuje: „Na to, aby sa ukázalo, či bol nápad dobrý, sa najprv musí zrealizovať. Takže do toho!

© Jana Pisarčíková